Nádech Francie v jednom filmovém týdnu

V Film, Kultura od Nikola UlčákováNapsat komentář

Komedie, romantika či reálné drama? V českých kinech se letos v listopadu uskutečnil 17. ročník Festivalu francouzského filmu, který byl v Ostravě prezentován v prostorách Minikina. Na své si tak přišli nejen milovníci francouzštiny či filmoví gurmáni, ale i zastánci programu mainstreamových multikin.

Stejně jako každý rok i letos si ostravské Minikino připravilo pro filmové nadšence porci Francie. Naservírovalo tak v týdnu od 20. do 26. listopadu nejen předpremiéry, které byly uvedeny v hlavní soutěži na filmovém festivalu v Cannes, jako například dílo bratří Dardennů s názvem Dva dny, jedna noc, ve kterém zazářila několikanásobně oceněná herečka Marion Cotillard. Diváci si také mohli vychutnat filmové hity, které ve svém programu uvádějí již v listopadu i česká multikina, například komedii Co jsme komu udělali?

Ti náročnější si mohli vychutnat třeba drama podle skutečné události s názvem Příběh Marie, které popisuje hluchoslepou dívku vychovávanou jeptiškami v době 19. století. Mezi předpremiéry se zařadil také snímek režiséra Bertranda Bonella s názvem Saint Laurent, který zobrazuje jednoho z největších módních návrhářů všech dob ztvárněného hercem Gaspardem Ullielem.

Ke konci francouzského týdne mohli diváci zhlédnout Večer krátkých filmů, kde se představily většinou filmy poukazující na mnohé lidské problémy v netradičním pojetí, jako například Žena z Ria, Čas přemýšlet či Chůvička. Promítaly se rovněž animované filmy – Bouře ve větrovce a Bestie.

Po nastudování programu jsem se rozhodla jít na předpremiérový film Jimmy P. – Psychoterapie prérijního indiána. Co mě však překvapilo, byl fakt, že stejně jako úvodní čtvrteční film Sils Maria i tento snímek byl kompletně v angličtině, přestože se jedná o francouzský festival. Klíč byl samozřejmě v produkci, která byla z Francie. V hlavní roli se blýsknul oscarový Portorikánec Benicio Del Toro, který s přehledem ztvárnil postavu psychicky nemocného indiána Jimmyho Picarda. Do role psychoanalytika Devereuxe, který jej přijel vyléčit až z Evropy, se vžil francouzský herec Mathieu Amalric, který dodával filmu šmrnc jedinečným francouzským akcentem. Amalrica jste mimo jiné mohli vidět v nedělním snímku Láska je dokonalý zločin, kde si střihnul hlavní roli.

Příběh filmu Jimmy P. se odehrává v americkém Kansasu, kde je po skončení války do vojenské psychiatrické nemocnice přijat indián Jimmy Picard, který bojoval ve Francii. Ve válce byl však zraněn a trpí tak občasnými poruchami zraku a sluchu, ale především nárazovými a otřesnými bolestmi hlavy. Před stanovením diagnózy – schizofrenie – se však doktoři rozhodnou pozvat odborného evropského psychoanalytika a antropologa Georgese Devereuxe. Ten nejenže se zaměřuje na kultury amerických indiánů, ale zároveň ohromuje svými pro nemocniční doktory netradičními metodami. Tímto vzniká mezi ním a Jimmym vzájemný respekt a důvěra. Postupně tak vychází najevo, že Jimmyho neutichající bolesti jsou možná způsobené i něčím jiným než zraněním. Při terapiích totiž popisuje své největší psychické bolesti a životní traumata.

Film na motivy skutečného života psychoanalytika maďarského původu četně užívá zdlouhavých pasáží týkajících se terapií, ve kterých se Jimmy snaží rozpomenout na svou minulost. Tyto pasáže mohou diváka místy nudit. Ty pozornější však zaujmou záblesky minulosti a hry se symbolikou. Například při diskuzi Devereuxe s doktory v ústavu se místní doktoři začnou obhajovat, že Jimmyho rozhodně nediskriminují kvůli jeho indiánskému původu, načež Devereux naštvaně odejde a na chodbě se nám ukáže plakát s nápisem „Away From The Axis“, který můžeme chápat také jako „Vždy mimo dav“ nebo „Vždy proti proudu“.

Film ale částečně zklamal náhlým prohlášením Jimmyho za zdravého, přestože ho záchvaty trápily ještě krátce před finálním testováním. Přes tuhle výtku se ale dá shrnout, že je to film, který rozhodně za zhlédnutí stojí, přinejmenším kvůli hereckému výkonu herců.

A co vy? Byli jste na festivalu? Jaký je váš názor?

 

foto:  Rob Potvin