Strach ze zmizení nese hodnotu

V De Facto od Nikola UlčákováNapsat komentář

Mobilní aplikace, která je na světě od roku 2011, vystupuje jako atraktivní propojení a komunikace značek s lidmi, především s mladými technicky zdatnými jedinci. Snapchat redukuje digitální odpad, nabízí bohatší variantu prezentace aktualit, vhled do momentální situace, a tak poskytuje široké možnosti médiím, více dobrodružství včetně zábavy pro lidi.

Jako výhodu pak především mladí lidé vnímají „anonymitu“ a „chybějící možnost“ dohledání historie. Chybějící možnost píšu v uvozovkách, jelikož je možné tuto hru nejen hrát, ale také porušovat její pravidla, např. zachycováním aktuálního zobrazení na vašem displeji, tzv. screenshotováním. Slovo anonymita je výše v uvozovkách kvůli opakovaným selháním zabezpečení aplikace.

Ke konci roku 2013 se dosud neodhalení hackeři postarali o únik seznamu 4,6 milionů uživatelských jmen a telefonních čísel uživatelů z Ameriky. Fungování aplikace to ale zdaleka neohrozilo.

Skrze aplikaci Snapchat lze sdílet obrázky, videa, nebo texty na určitý počet sekund, posléze obsah nadobro zmizí z obrazovky. Prodlevu, po které se vzkazy smažou, nastavuje odesílatel a zpětné zobrazení obsahu již není možné. Když už se uživatelé sítě k nějakému reklamnímu sdělení dostanou, jejich soustředění a pozornost jsou přímo úměrné právě skutečnosti, že je pro ně obsah dostupný pouze na několik málo sekund.

undg_No3-31

 

Nabízí se nám vysvětlení podobným principem, jako si v plynoucím čase uvědomujeme, že ani jednu jedinou chvíli nevrátíme zpět. Zároveň vidíme pomyslný ukazovák prababičky, který upozorňuje na vzácnost přítomné chvíle. „Snapchat nutí své uživatele zastavit se a věnovat stoprocentní pozornost tomu, co jim přišlo ve zprávě, ať už je to cokoliv,“ popsal deníku Financial Times výjimečnost mladé sociální sítě jeden z uměleckých konzultantů této neotřelé platformy Michael Platco.

V lednu roku 2015 spustila aplikace Snapchat službu Discover, která přináší možnost sdílení „příběhů produktů“ prostřednictvím videoreklam atp. Ceny reklamy se mohou vyšplhat až ke stovkám tisíc dolarů. Sponzorované „snapy“ zaujaly například čínského giganta na trhu internetového obchodu Alibaba Group Holding Ltd. Do Snapchatu za reklamní prostor investovala tato mamutí společnost dvě stě milionů dolarů. Hodnota firmy Snapchat dle informací z The Wall Street Journal okamžitě vzrostla z původních 3 na 15 miliard dolarů.

Snapchat má nyní přes 100 milionů aktivních uživatelů. Navíc na rozdíl od tradičních sociálních sítí, jakými jsou Facebook nebo Twitter, nepoužívá žádný algoritmický filtr. Míra viditelnosti různorodých kanálů tak zůstává totožná napříč spektrem, ať už jde o CNN, MTV, nebo účet Warner Music Group, vyjímaje placené příspěvky.