Středeční vernisáž v ostravské galerii Plato ukázala, že i neradikální ruská současná vlna má českým milovníkům umění co nabídnout. Výstava výtvarnice Iriny Koriny je jednou z nejlepších, která byla ve dvoraně multifunkční haly Gong k vidění. Po významných světových metropolích jako je New York, Barcelona nebo Singapur máme možnost si její dílo prohlédnout i v Ostravě.
Přestože její výstavní činnost trvá již 15 let (od roku 1999), své práce vystavuje v Česku vůbec poprvé. V roce 2009 dokonce prezentovala Rusko na prestižní přehlídce současného umění Bienále v Benátkách. Její tvorba je monumentální jak z pohledu fyzického, tak konceptuálního i významového. Vzhledem k oné monumentálnosti Korininých objektů – většinu skulptur objevujících se na výstavě vytvořila přímo v oblasti Dolních Vítkovic za obětavé pomoci týmu galerie Plato. Roli kurátora od ředitele Marka Pokorného přijal významný český teoretik, odborník na ruskou kulturu, estetiku či sémiotiku Tomáš Glanc, který po působení v Brémách, Basileji i Berlíně momentálně pracuje na univerzitě v Curychu.
Tomáš Glanc při zahájení vernisáže vyzdvihl 5 rovin, s nimiž Irina Korina pracuje. Nejdříve zmínil rovinu archaickou, která se odráží v její práci s materiály, což je přímočarý starobylý způsob vidění a stylizování estetických objektů. Na to přirozeně navazuje rovina folklórní, u níž je důležitým prvkem národní či etnická idea. Také rovina materiální je na první pohled klíčová. S těmito prvky pracuje zřetelně v objektech nazvaných Infografika – grafy vytvořené z pestrobarevných látek, které jsou posbírány z různých koutů světa a jsou signifikantní pro danou oblast či etnikum. Grafy zobrazují různé informace jako xenofobii Rusů, vlastenectví na základě vlastnictví národní vlajky či obyčejné trávení dovolené. Tyto koláče jsou esteticky velmi působivé a také obsahově plné.
Ke Glancem zmíněné kosmické rovině se jednoznačně vztahuje objekt Sputnik, který je instalovaný v podnebí Vítkovické dvorany i za pomoci horolezců Martina a jeho party. Je opět sešit z několika druhů látek a působí spíše jako landartová variace, než jako dokonalá konstrukce Sovětského režimu. Což dotváří kurátorova slova, o současné ztrátě ve víru a pokrok a změně idejí, které původní Sputnik zhmotňoval.
Texty kurátora mohou návštěvníkovi pomoci při procházení výstavou, ale někdy až příliš polopaticky směřují možnou interpretaci díla určitým směrem. Proto je lepší, projít si výstavu bez přečtení těchto anotací a poté konfrontovat osobní dojmy s pojetím kurátora.
Přestože byla vernisáž zahájena o něco později, nabídla množství nečekaných obohacujících vjemů, a to nejen vizuální a kulturní uspokojení, ale i pohlazení chuťových buněk výtečnými variacemi chutí ruské kuchyně v podobě rautu. Tato monumentální výstava potrvá do 8. března 2015 a bude doplněna bohatým doprovodným programem.
Irina Korina, nar. 1977 v Moskvě, vystudovala scénografii na Ruské akademii divadelního umění (GITIS, 1995–2000), studovala také na Valand Academy of Fine Arts ve švédském Göteborgu a na vídeňské Akademii umění. Působí jako scénografka (například v divadle Těatr.doc a v řadě dalších moskevských a sibiřských divadel včetně legendárního Divadla na Tagance), jako výtvarnice pracuje také pro film. Divadlo považuje za důležitý protějšek své volné výtvarné práce, jejímž pilířem je žánr objektu a instalace. Pravidelně vystavuje v Rusku a od roku 2000 i v zahraničí, v roce 2008 získala jednu z nejvýznamnějších ruských cen udělovaných v oblasti současného umění: Innovacija (Inovace). O rok později bylo její dílo představeno v ruském pavilonu na Bienále v Benátkách. V témže roce byla zařazena jako nejmladší autorka do série samostatných výstav v moskevském Muzeu současného umění, které měly sjednocující název Moskva aktual’naja (Moskva aktuální) – pro čtyřpatrovou budovu muzea připravila průřez svými instalacemi. Účastnila se rozsáhlé přehlídky současného umění a jeho vztahu k budoucnosti pod názvem Futurologija (Futurologie) v prestižním výstavním prostoru Garáž v komplexu někdejších Melnikovových autobusových garáží nedaleko moskevského centra — výstavu připravil v roce 2010 francouzský kurátor Herve Mikhailov. V roce 2012 se samostatným výstavním projektem účastnila Roku Ruska ve Francii. 2013 vystavovala v Singapuru. Od 90. let Korina spolupracuje s prestižní moskevskou Galerií XL. V roce 2013 připravila její zakladatelka Lena Selina výstavu nazvanou Něvesomosť (Beztíže) v podstavci legendárního sousoší Dělníka a kolchoznice Věry Muchiny. Samostatné výstavy Iriny Koriny se kromě Moskvy konaly v řadě ruských a západoevropských měst.