Malý princ

Nejúžasnější animovaný film tohoto roku?

V Film, Kultura od Andreas PapadopulosNapsat komentář

Francouzská produkce animovaného filmu se chytla národního pokladu a chce pod oheň nehynoucí slávy Malého prince přiložit další polínko. Před pár dny vyšel první oficiální trailer k dlouho očekávanému snímku a zdá se, že je zde velká šance návratu umělecké kvality a invence na plátna velkých multikin. Malý princ má zároveň ambici povýšit 3D efekt na součást snímku, nikoli být pouhou povinnou komerční nadstavbou.

Technika Stop motion animace je surová a v současné filmové kinematografii používaná převážně v temných snímcích odhalujících bolest nebo utrpení. Je to tak z důvodu, že na ní lze zřetelně pozorovat stopy lidské práce a drobné vady, které nabourávají iluzi dokonalosti. S objekty je opatrně, s milimetrovou přesností, ručně manipulováno v rozmezí mezi jednotlivými snímky. Jejich promítání rychle za sebou pak způsobuje iluzi pohybu. Masová produkce Stop motion prakticky nepoužívá, protože příliš vysokou cenou za poctivou animaci je obrovská časová náročnost. Například celovečerní snímek Wallace a Gromit, natočený touto technikou, vznikal celých pět let.

A právě umělecké ztvárnění bude zároveň i spolutvůrcem dějové linie. Dvě různé techniky animace rozdělí svět na dvě reality, ve kterých se budeme pohybovat. V počítačově animované současnosti je hlavní hrdinkou malá holčička a podivný stařík. Ve Stop motion surreálném universu někde daleko (avšak strašlivě blízko) od nás je hrdinou Exupéryho Malý princ. Jestli se chystáte apriori odsoudit nového filmového Malého prince k nezdaru, nespěchejte. Zde se totiž ukazuje hlavní slabina neustálé záplavy nových interpretací literární předlohy – klasický příběh je všem známý a umělecky už takřka neuchopitelný. Právě proto se autoři filmového zpracování rozhodli pro rozšíření děje o další svět a podle všeho bude toto rozhodnutí hranicí mezi úspěchem a zapomenutím.

V čele s americkým režisérem Markem Osbournem (Kung Fu Panda, More) se na tvorbě podílí ta nejlepší jména světového filmu, dlouhou dobu lavírující na pomezí komerčního středního proudu a tvorby pro filmové labužníky. Hudbu složí Hans Zimmer (Piráti z Karibiku, Rivalové nebo 12 let v řetězech) a o scénář se, pro mnohé překvapivě, postará spisovatelka Irena Brignullová. Její zkušenost s psaním scénáře animovaných Škatuláků a práce na televizním filmu Skelling ji katapultovala mezi nadějné postavy dětského filmu.

Francouzskou premiéru bude mít snímek až 7. října, kdy bude uveden v anglofonních (potažmo českých) kinech, zatím nevíme. Ale s jistotou můžeme říct, že i zarytý filmový snob po dlouhé době zavítá do některého z velkých kin.

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+