_DSC0270

EXISTUJEM

V Česká scéna, Fashion ZOOM od Eliška JarmarováNapsat komentář

Práce designéra není snadná. Obzvlášť v začátcích musí člověk zvládat používat hlavu nejen ke kreativitě. V podstatě pak zastává několik zaměstnání najednou, od stavebního inženýra až po uklízečku. Chceš poznat tajemství backstage? Vyber si tu zelenou pilulku…

Stejně jako každou jinou akci i fashion show EXIST bylo nutno řádně a s předstihem naplánovat. Všechno začalo v listopadu, kdy se skupinka budoucích bakalářů a magistrů sešla na „čtyřistatrojce“. O tom, jak bude vypadat letošní závěrečná fashion show, polemizovalo 13 vysoce kreativních hlav. Vzduchem svištěly surrealistické myšlenky, za které by se ani Dalí nestyděl. Z růžového obláčku nás sestřelil prosinec. Matematicky nadaná hlava, kterých je ve světě umění opravdu málo, vypočítala budget. Jelikož nikdo z nás není šťastným potomkem Rotschildovic rodinky, bylo nezbytné „poupravit“ plán. Z původní téměř šestimístné sumy jsme se dostali na čtyřicet tisíc. Iluze o fashion show stylu McQueen mizely v nedohlednu. A protože jsme nevěděli, co budeme dělat…

…založili jsme facebookovou skupinu.

Geniální nápad! Pokud ovšem v teamu nemáte jednoho hipstera, pro kterého je „fejsbuktů mač mejnstrým“, pár internetových introvertů a tři spammery. Kromě toho jsme taky začali pořádat pravidelné schůzky. Každý měsíc jsme projistotu tři ze čtyř zrušili. Díky tomuhle propracovanému systému komunikace jsme tedy na konci prosince měli téměř hotovo. Na posledních čtrnáct dnů před samotnou akcí už zbylo jenom pár drobností – sehnat modelky, natisknout plakáty, dořešit sponzoring, rozeslat pozvánky, došít kolekce, zajistit sezení a občerstvení a taky sehnat prostor. No a samozřejmě odstátnicovat za A.

17.6.,8:30
Ospalí a zničení designéři s kocovinou se začínají objevovat v prostorách OD 13. Spolu s nimi i čerstvý backstage dirigent Jarda Gazda přející všem dobré ráno. Artdirector Honza Černý, zvyklý vstávat tak časně jako bangladéšské děti, energicky pochoduje prostorem a uděluje rozkazy. Nachystat, dostavět, zatemnit, vyzvednout, přinést, vypsat, podržet,podlepit a hlavně UVAŘIT KAFE!

8:35
Anarchisti neschopní vyzvednout si boty v Deichmannu den předem odchází směr Čepkov. Mezi nimi i já. Rozkaz zní: Hlavně rychle!
Ke dveřím onoho obuvnictví dorážíme čtvrt hodiny před otvíračkou. Je nám jasné, že už teď máme průser. Aby toho stresu náhodou nebylo málo, šikovně si zablokuju telefon. Pravděpodobně by to nebyl nijak velký problém, to bych ovšem nesměla být kontaktní osobou pro modelky zmateně bloudící zlínským areálem Svit. Odevzdaně se vydávám domů pro pin.

8:55
S vyplazeným jazykem dorazím zpět k Deichmannu a cestou se pokouším překonat rekord v počtu přijatých hovorů za minutu. Pokud to nevyjde s kariérou designérky, můžu aspoň pracovat v callcentru.
Úderem deváté nás pohybové čidlo konečně zaregistruje a dveře obchodu se slavnostně otevírají. Rychlostí blesku odnášíme zhruba 40 párů bot k pokladně. Sympatická slečna za kasou si sarkasticky ťuká na čelo v momentě, kdy se dozvídá, že ony krabice hodláme nést pěšky: „Vy nemáte auto?“
Mezi těmi všemi radostnými událostmi dostáváme čočku od artdirectora: „Kde jako jste? Fakt už dělejte! To není prdel!“ Ano, Honzo, není to prdel. Ty tašky jsou fakt těžký.

9:45
S hodinovým zpožděním a spocenýma tričkama ladně vplouváme do backstage. Pohoda, optimismus, klid, všechno klape jak na drátkách podle harmonogramu. Až do chvíle, kdy otvíráme první krabice s botami. Pípáky! Místo plánovaného fittingu opět balíme boty do tašek. Pro změnu se paní pokladní smějeme my, tentokrát už ve sponzorsky zapůjčeném Mercedesu. Dobrá nálada nás neopouští ani v momentě, kdy zjišťujeme, že v Deichmannu zřejmě mají oddělení tělesných anomálií. Jak jinak si vysvětlit dvě levé boty stejné velikosti v jedné krabici?

11:00
Fittingy jsou v plném proudu. Profesionalita modelek i všech členů backstage je až k nevíře. Začínáme se stavbou světel a laděním zvuku. Všechny modely jsou nafocené, kolekční plány přichystané ke zpracování PC expertem Jardou, karty vypsané a přiřazené k jednotlivým outfitům. Je 13:20 a my máme hodinový náskok!

14:00
Ke slovu se dostává nejmenší člen teamu, choreografka Kytka. Nácvik chorošky jde vcelku rychle, a tak je první várka hladovějících modelek propuštěna do nedaleké restaurace. V tutéž chvíli se děje zázrak! Do Zlína přijíždí přítel Štěpán! S kufrem doráží do backstage pozdravit svou Luciánu a okamžitě je nacastován hned do tří kolekcí. Doplňuje tak chybějící články ansámblu modelů. Dva dny před EXISTEM totiž z původních deseti zbylo pouhých pět kocourků.

15:30
Přichází spolužáci z nižších ročníků, pro dnešek zaměstnaní jako garderoba. Po krátkém meetingu s vedoucím backstage zjišťují, jak nesmírně důležité je jejich poslání. Mezitím, co se modelkám natírá fasáda make‑upem, diskutují garderobiéři s designéry o tom, jak správně obléct tričko a jestli tkaničky zavázat na mašličku. ZvukmástrOozlum kontroluje playlist.

17:30
Zvukovka – hotovo. Světla – hotovo. Lavičky – hotovo. Zkouška fotek – hotovo. Artdirector odškrtává položky ze seznamu. Backstage se naplňuje nedočkavostí a lehkou nervozitou. Je třeba dát si první drink na kuráž! Dámy a pánové, začínáme!

18:00
Howdoesitfeel to treatmelikeyoudo? Prostorem duní New Order. První kolekce je na mole, přichází úleva a celé zákulisí za oponou tancuje do rytmu hitovky z osmdesátek. Všichni si to maximálně užívají. Během pár minut je za námi půl roku intenzivní práce.Hosté procházejí showroom s kolekcemi, popíjejí drinky, fotí se na Instagram a pomalu odcházejí na afterku do Bloku12.

20:00
Náš celebrity feeling střídá realita. Jedny dveře se za námi právě zabouchly s hlasitým prásknutím. A druhé se pomalu otevírají…

Autor: Hana Prchalová

Fotografie: Tomáš Gál, Lucie Schubertová

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+