FRD_facebook_WMMC_orange

Fashion Revolution aneb Otevřeme konečně oči

V Česká scéna, Fashion ZOOM od Eliška JarmarováNapsat komentář

Katastrofální podmínky, mrtví lidé, nekvalitní materiály, deformace hodnot, ničení životního prostředí. Do výloh luxusních módních řetězců se toho vejde opravdu hodně.

24.dubna 2013 se osmipatrová továrna Rana Plaza v Bangladéši, vyrábějící oděvy pro módní řetězce z celého světa, zřítila v průběhu pracovní doby. Na místě zemřelo 1 133 lidí a dalších zhruba 2 500 bylo zraněno. Jedna z největších průmyslových nehod samozřejmě vyvolala publicitu. Začalo se jednat (pozdě, ale přece) o zlepšení podmínek práce a bezpečnosti. V roce 2014 byl například zřízen kompenzační fond pro oběti a pozůstalé. Všechny společnosti, jež v Bangladéši působily, byly vyzvány k příspěvku pro naplnění fondu, což bylo 40 milionů amerických dolarů. Všichni aktéři to odmítli a striktně trvali na dobrovolnosti výše a konkretizaci příspěvku. Bohužel tato dohoda selhává a fond ještě nezačal peníze přerozdělovat, protože ani po dvou letech stále není naplněn.

Pro zdůraznění vážnosti situace je nutno uvést pár dalších faktů. Módní průmysl je druhým nejšpinavějším na světě. Jeho každoroční obrat je zhruba 3 biliony amerických dolarů, což je asi 24 684 000 000 000 Kč. Zaměstnává 60 milionů lidí, z toho jedna třetina pochází ze zemí třetího světa. Průměrná mzda dělníka v Bangladéši je 60 amerických dolarů měsíčně. To je asi 1 500 Kč. Takový dělník pak většinou pracuje 16 hodin denně bez nároku na pojištění, dovolenou nebo důchod. A to všechno v podmínkách, které jsou ve vyspělejších částech světa zhola nemožné.

A tak tento incident a jeho dopad otevřel oči spoustě lidí po celém světě. Začaly vznikat organizace zaměřující se na pomoc nebo změnu této situace. Jednou z nich je Fashion Revolution. Koalice tvořená designéry, akademiky, spisovateli, podnikateli a dalšími lidmi, kteří věří, že již příliš mnoho lidí zemřelo pro ideály luxusního světa rychlé módy. V současnosti je do ní zapojeno více než 70 států z celého světa.

„Věříme v módní průmysl, hodnotu lidí, životní prostředí, kreativitu a profit v přiměřené míře.“

Fashion Revolution se zaměřila přímo na jádro problému: módní řetězce. Jak často jste si koupili tričko, které se po prvním praní začalo rozpadat? Byla jeho kvalita úměrná ceně? A kam si myslíte, že peníze, jež jste zaplatili, putovaly? To jsou otázky, které Fashion Revolution pokládá. Její příznivci chtějí použít síly módního průmyslu k jeho permanentní změně. Přetvořit systém výroby a dodavatelského řetězce. A žádají také nás zákazníky, designéry a všechny ostatní. Ptejte se! Ptejte se „Who made my clothes?“ Je načase, abychom se přestali dívat stranou a tvrdit, že „je to moc náročné“ nebo „nás se to netýká“. Proč nezačít třeba módou? Vypadat dobře neznamená slepě se podřizovat trendům. Pravě naopak. Módní trendy se mění dvakrát ročně a my si často ani neuvědomujeme, jaký tlak na nás klade reklama a společnost. Diktát módních magazínů vytvářejících lživou reklamu. Vypadají lidé, které běžně potkáváte na ulici, jako modelky z titulních stran časopisů?

Je potřeba naší pomoci, protože žádná velká změna nikdy neproběhla jen za snahy jednotlivce. Jak podotýká Naomi Klein ve své poslední knize, která se věnuje právě problematice kapitalismu a klimatu: „Otroctví nebylo elitami považováno za vážný problém, dokud ho z něj abolicionismus neučinil. Radikální diskriminace nebyla považována za vážný problém, dokud ho z ní hnutí za občanská práva neučinila. Sexuální diskriminace nebyla považována za vážný problém, dokud ji feministická hnutí nezačala řešit…“

Ano, mluvím i o kapitalismu a klimatu, protože tyto věci na sebe mají přímo úměrný vliv. Intenzivní zavlažování bavlníkových plantáží, díky kterému vyschlo například Aralské jezero. Používání pesticidů, které otravují podzemní vody. Miliony kusů oblečení, pro které nemáme upotřebení a jež jsou pro nás ekologickou pohromou.

Představa, že problém módního průmyslu se týká pouze lidí, kteří se o módu zajímají, je mylná! Týká se každého z nás. Móda vždy odrážela dobu i její hodnoty. Otázka skutečných hodnot je dnes zřejmě důležitější než kdy jindy. Nejen hodnot materiálních, ale i lidských. Problémy, před kterými teď stojíme, přesahují veškeré hranice. Zdaleka převyšují měřítka společenských konverzací nad sklenkou vína. Zasahují z jednoho odvětví do druhého. Z průmyslu do politiky. Z politiky k lidským právům a životnímu prostředí. Začněte se zajímat a pokládat otázky na správných místech. Žádat odpovědi a zlepšení podmínek je právo každého z nás! Společenské smíření a ignorace problémů, kterou lze tady v Česku vidět velmi často, není žádným řešením.

Nevíte, jak začít? Vyzkoušejte třeba #Whomademyclothes.

FRD_poster_landscape_orange

Autor fotografií: Fashion Revolution

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+