HM ovce

Cestou do H&M, cestou k hlouposti

V Fashion ZOOM, Ze světa od Eliška Jarmarová1 Komentář

Módní řetězec H&M každoročně vytváří jednu unikátní kolekci ve spolupráci s některými ze známých módních návrhářů nebo značek. Je to ukázka současného vývoje módy a lidské hlouposti.

V letošním roce se vyvoleným návrhářem stal Balmain. Kolekce, jejíž podoba se poprvé objevila už v záři, byla minulý týden ve čtvrtek 5. listopadu oficiálně nabídnuta k prodeji. Její unikátnost spočívá nejen v návrháři, ale i v omezeném počtu kusů a prodejních míst. V Česku byla k dostání pouze v jedné hlavní prodejně v Praze. Totéž i na Slovensku a celkově ve světě.

Balmain je módní dům s dlouhou tradicí založený před více jak 50 lety. Jeho jméno sice nebylo v blízké minulosti to nejčastěji vyslovované, ale i přesto je velmi známé. Jeho návrhářem byl například dnes už zesnulý Oscar de la Renta. V roce 2011 se pak jeho kreativním ředitelem stal Francouz Olivier Rousteing a hvězda jménem Balmain opět vystoupala vysoko mezi ostatní z módního nebe. Součástí kolekce byla samozřejmě obrovská mediální kampaň, jak se patří na takový gigant, jakým je H&M. Videa, plakáty… Ukázka toho nejlepšího, co současná konfekční móda nabízí.

Působivá kolekce s charakteristickými prvky Rousteingovy práce:

Byla to velká událost, hlavně pro „bloggerky, trendsettery a resellery“. Samozřejmě že tento druh zájmu je otázkou hlavně mladší generace. Většina našich rodičů, strejdů a tet už byla dávno v práci. Každý kousek z kolekce byl na prodejnách v rozmezí 5 až 10 kusů, zřejmě pro zachování její jedinečnosti. Tento fakt donutil všechny nedočkavce si přivstat. Pravděpodobně to bylo s větším nadšením než na první hodinu matematiky, protože před pražskou prodejnou jste je mohli vidět už kolem třetí hodiny ráno. Jejich nadšení bylo vskutku ohromující.

Otevření prodejen po celém světě vypadalo takto:

Francie

Polsko

Spojené arabské emiráty

Švédsko

Zhruba do půl hodiny byla celá kolekce rozprodána. Cena se pohybovala od dvou do dvanácti tisíc korun za kus. Nakupující odcházeli s pár kousky oblečení, často i jinými, než vůbec chtěli. Zaplatili desetitisíce za věci, jejichž skutečná hodnota je mnohonásobně nižší, nemluvě o kvalitě. Díky poptávce napětí vygradovalo a v současnosti se část kolekce prodává na internetu. Obyčejné zaměstnanecké tričko (černé tričko s bílým nápisem BALMAIN Paris) můžete v případě zájmu koupit za zhruba jeden až tři tisíce korun na některém z prodejních portálů. Stejně tak třeba ochranné vaky na oblečení. Takhle tedy vypadá svět současné konfekce, módních trendů, bloggerů, nákupčích a rychlé módy bez pomoci Photoshopu.

Kdy přesně jsme se obrátili tímhle směrem? Kdy jsme podlehli manipulaci a přestali používat zdravý rozum a logické uvažování? Kdy jsme vyměnili štěstí za peníze, soucit za slávu a krásu za iluzi? My, ta demokratická, svobodná a civilizovaná společnost…

 

grafika: Simona Drdáková

Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+
  • šemík

    <3